افغانستان سانسور اینترنتی را آغاز کرد
بی بی سی بی بی سی

مهر و موم دروازه یک کافه اینترنتی در کابل

مقامات می گویند در نظر دارند حدود بیست کافه اینترنتی را در کابل مسدود کنند

وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرده است که تمامی کافه های اینترنتی را که سایت های غیراخلاقی را در اختیار مشترکین خود قرار می دهند، مسدود می کند.

هیاتی از وزارت های مخابرات، داخله (کشور) و عدلیه (دادگستری) برای عملی کردن این برنامه همراه با دهها مامور امنیتی به شماری کافه های اینترنتی در کابل یورش برده و دروازه های این کافه ها را مهر و موم کردند.

مقامات وزارت مخابرات می گویند، در نظر دارند حدود بیست کافه اینترنتی را که از قبل شناسایی شده، در این برنامه مسدود کردند.

محمد ابراهیم عباسی، رئیس اداره نظارت و کنترل وزارت مخابرات می گوید، در صورتی که صاحبان این کافه ها اسنادی در دست داشته باشند که نشان دهد کار غیرقانونی نکرده اند، دوباره مجوز فعالیت دریافت خواهند کرد.

اما این اقدام، با اعتراض کافه های اینترنتی روبرو شده است. مسئولان این کافه ها می گویند، برخورد وزارت مخابرات با آنها خلاف قانون است و این برنامه، عملا ارایه خدمات اینترنتی را برای افغانها محدود می کند.

مهر و موم دروازه یک کافه اینترنتی در کابل

مهر و موم دروازه یک کافه اینترنتی در کابل

مسئول یکی از کافه های اینترنتی در کابل که با هجوم نیروهای پلیس و مسئولان وزارت مخابرات روبرو شد، می گوید که او اسناد رسمی وزارت مخابرات را برای ارایه خدمات اینترنتی در اختیار دارد و پلیس نباید اینگونه به مهر و موم کافه اینترنتی او اقدام کند.

عملیات وزارت مخابرات برای مسدود کردن این کافه ها، غافلگیرانه بود. یورش دهها مامور پلیس و خبرنگاران به یکی از کافه های اینترنتی در شهر کابل، آرامش این کافه را برهم زد و مشترکین آن به سرعت کافه اینترنتی را ترک کردند.

مسئول این کافه اینترنتی اعتراض کرد که این عملیات بدون هیچ گونه اطلاع قبلی به آنها انجام شده است، اما وزارت مخابرات می گوید، قبلا به آنها مکتوب فرستاده و نسبت به این برنامه به آنها اطلاع داده اند.

دولت افغانستان، آزادی رسانه ها و رشد سریع خدمات اینترنتی در این کشور را از دستاوردهای خود می داند، اما بسیاری باور دارند که حکومت، در کار نظارت بر رسانه ها و پایگاه های اینترنتی، به شدت تحت فشار شورای علما و ملاها قرار دارد.


October 18th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها